seo-user-experience
Det er supergodt at investere i indhold, men for at løfte disse investeringer, er det en god ide at bruge tid og energi for at lære de nye SEO regler at kende. Dagene hvor du fik masser af trafik bare ved at berige overskrifter med ”keywords” er ved at være forbi og den nye SEO strategi handler mere om:

BRUGEROPLEVELSE

Historisk set har anbefalingerne omkring SEO været: fokuser på ”keywords”. Men virkeligheden er at søgemaskinerne er bleven smartere. Dem der laver indhold til en hjemmeside i dag har nu mindre kontrol over hvordan siden bliver vist og hvilke søgeord den bliver vist for.

En af de mest vigtige faktorer for SEO power i 2016 er mobil-venlighed.

1. Din intention betyder noget

Du behøver ikke længere et præcist ”keyword” for at blive vist i søgeresultatet. Nu til dags er det mere vigtig hvordan folk interagerer med dit website: Kommer de tilbage og klikker på resultater, finder de svarene til det de søger efter på dit site? I dag handler det mere om før-klik aktiviteten. Selvfølgeligt er det vigtigt med kliks, men du skal også tilfredsstille brugeren behov.

2. Keywords er ikke alt ved SEO

seo-keywordsAt berige overskrifter med ”keywords” bliver mindre vigtig. Google er bleven bedre til at forstå meningen.
Tidligere: hvis du vil ranke højt for ”bedste vegetarburger’”, så skulle du bare bruge frasen 3 eller 4 gange.

Det er stadigvæk vigtigt at nævne ”bedste vegetarburger’ men den semantiske betydning bliver meget mere vigtig.
Nu kan du beskrive fantastiske spiseoplevelser, og Google vil forstå meningen.

75% af søgningerne foregår med 3 eller 4 ord, så dine overskrifter skal matche dette. For eksempel hvis du søger med ordet ”markedsføring” eller andet, så får du muligvis ikke de resultater du ønsker. For at få kvalitets resultater som besvarer dit spørgsmål, skal der 3 eller 4 eller 5 søgeord til. Dette er værd at huske når der skal optimeres.

3. Fokus på en god brugeroplevelse

For øjeblikket laver Google 500 algoritme ændringer per år. Google belønner den bedste brugeroplevelse ved at vise de mest relevante resultater først. Derfor er det ekstremt vigtig at dit indhold er det absolut bedste og mest relevante. Originell indhold bliver mere og mere vigtig. Jo mere originell indhold du kan producere, ligegyldigt om det er en grafik eller en video film, eller tekst, når der nogen der ønsker at læse det eller dele det, så er det i top!
Og det skal være målrettet til dit publikum.

4. Størrelsen betyder noget (jubihhh!)

seo-article-sizeArtikler mellem 1,200 og 1,500 ord klarer sig normalt rigtig godt i forhold til tidligere hvor det ofte var nok med 300 ord. (skal nok lige opdatere min egen hjemmeside) Lange artikler får mere trafik og de ranker højere i SEO. De ændringer som Google laver, og grunden til hvorfor de laver dem, er for at sikre at de sender trafik til sider der er relevante og interessante. Lange artikler kan nemt brydes op med underoverskrifter, punktopstillinger og for at gøre det mere overskueligt og lækker for læsere, nemmere at scanne og fordøje.

Lange artikler performer bedre i søgeresultater fordi der er flere ord og grafik som løfter opad i ”ranking”. Mange deler nu også længere artikler i social medie sammenhænge,  linker dem og citerer dem oftere. Korte artikler kan klare sig fint, men normalt performer de lange bedre.

5. Optimer til mobiler

Rigtig mange mennesker læser nyheder på deres smartphones. Derfor er det vigtigt at sikre at dit indhold er søgbart der.

6. Brug unik grafik

Grafik har ikke den allerstørste betydning hos Google, men det er værdifuld at have unik grafik. Det kan være at det samme foto bliver brugt på 100 hjemmesider på internettet, men det er det unikke indhold uden om fotoet der gør det enestående. Jeg har intet imod stock fotos, jeg bruger dem selv, men hvis du har mulighed for at bruge unik grafik, ja så vil det betale sig på længere sigt.


 

seo-audienceDet vigtigste i SEO i 2016 er fokus på dit publikum. Du vil gerne lige øverst i søgeresultatet med din hjemmeside for at give din kunder en god oplevelse.
Og det vil Google belønne dig for…

 


 

Læs mere om SEO/søgeoptimering