Vil du have indholdet af din hjemmeside til at leve op til  Google’s kvalitets kriterier?

Så læs videre…

panda

Måske har du lagt mærke til det, der er sket større SEO rystelser i løbet af de sidste par uger! Og… det ser ud til at alt handler om kvaliteten af indholdet på din hjemmeside.

Først kom der nyheder om at Google Panda (et speciel “filter” som skal nedprioritere indhold af lav kvalitet) nu er en del af søgemaskinens kerne-algoritme og at Panda opdateringer i fremtiden sandsynligvis vil komme hurtigere og mere ofte ud.

For det andet, igennem de sidste 2 uger har vi set store ændringer i Google’s søgeresultater. Det er bekræftet at de ingenting har med Panda at gøre, men ændringerne i forhold til ”ranking” står også relation til kvalitet af indhold.

Det ser ud til at ”kvalitet” af dir indhold i 2016 ikke kun er en tom trussel, men at du VIL optimere din hjemmeside. Og vi kommer til at dykke lidt længere ned i hvad Panda kvalitets algoritmen er for noget og hvordan du kan forbedre dit indhold.

 


 

Hvad er Panda egentlig og hvordan påvirker det positionerne i søgeresultatet?

Panda algoritmen (har fået navn efter Google ingeniøren Navneet Panda) er designet til at hjælpe Google til at forbedre kvaliteten af søgeresultatet ved at nedprioritere indhold af lav kvalitet.

I grund og bund tilføjer Google en kvalitets vurdering til hver hjemmeside ved indeksering (der er tale om en vurdering af hele hjemmesiden, ikke de enkelte sider)
I starten fungerede Panda som et filter som kunne anvendes på en stak søgeresultater som Google anså som relevant i forhold til søgningen. Panda vurderingen omstrukturerede søgeresultatet, skubbede lavkvalitetssider længere ned og ”boostede” sider med relevant indhold.

Nu er Panda ”signalerne” indbygget i Google’s kerne algoritme som ranker, de omstrukturerer ikke længere resultaterne, men det skeer sammen med de andre af Google’s ranking faktorer.

 


 

content quality seo

Hvordan kan Panda identificere høj kvalitets indhold?

En ting er sikker, der er ikke en “mavefornemmelse” som hjælper Panda med at identificere kvalitet. Panda er en algoritme som tjekker dit website for et antal faktorer som Google synes er typiske for høj kvalitet. Derefter, ved at anvende matematik, får sitet en specifik vurdering som er baseret på resultatet af dette tjek.

De gode nyheder er, hvis vurderingen er baseret på et vist antal af adskilte faktorer, så har du indflydelse på disse faktorer og kan forbedre dit score. De dårlige nyheder er… Google vil ikke offentliggøre de præcise kvalitetsfaktorer som bliver brugt for at laveberegningen.
Så forslagene forneden er et kvalificeret gæt, baseret på hvad Google har sagt omkring kvalitet, og hvilke målbare faktorer de kan bruge for at definere det.

 


 

Hvad er Panda udrulninger og kommer vi til at se dem oftere?

Helt sikkert, en kvalitetsvurdering af et website er ikke en en gangs ting. Hjemmesider ændrer sig, der bliver fjernet og tilføjet indhold, og helt sikkert, vurderingen skal opdateres en gang imellem for at forblive relevant.

At lave en løbende opdatering af vurderingen i ”real time” vil tage alt for meget computerstyrke – det er derfor Google har valgt at igangsætte “Panda opdateringer” en gang hver anden måned, som skal gen-udregne kvalitets scores, og også at ændre filteret som de anvender til søgeresultaterne.

Vil det sige at Panda kvalitets vurderingen nu er en del af Google’s kerne ranking algoritme? Det ser ikke sådan ud! Vurderingen bliver ikke udregnet i ”real time”; ændringen betyder kun at algoritmen er bleven mere stabil og ikke skal ændres længere. Google skal ikke længere teste og anvende nye signaler (de kommer kun til at genanvende ældre), så derfor bliver det muligt at køre Panda opdateringer hurtigere og oftere.

 


 

Hvordan kan du forbedre indholdet på din hjemmeside?

seo content panda

 

  1. Find frem til lav-kvalitets indhold på din hjemmeside

    Den optimale måde at omgås problematisk indhold afhænger af størrelsen af dit website.

  • Mindre websites (<100 sider), du har sikkert ikke råd til at fjerne lav-kvalitets indhold. Strategien går ud på at forbedre indholdet på de problematiske sider.
  • Medium størrelse websites (100-1000 sider), du vil kunne fjerne noget af indholdet med lav kvalitet. Fokuser på at forbedre indholdet på de vigtigste sider
  • Store websites (>1000 sider), det er et kæmpe arbejde at skulle optimere alle problematiske sider, så her vil du fokusere på oprydning ved helt at fjerne lav-kvalitets indhold.

 

  1. Tjek for ”spinkel” indhold

    spinkel indhold

    Helt sikkert handler kvalitet ikke om antal ord, fordi der findes tilfælde hvor der kun er brugt et par hundrede ord som leverer kvalitet. Derfor findes der ingen minimum antal ord i forbindelse med Panda. Jeg har set mange sider som klarer sig rigtig fint med lidt over 100 ord.

    Men hvis du har for mange sider med ”spinkel” indhold får du helt sikker problemer – færre end 250 ord er en god indikator for at lokalisere problematiske sider på din hjemmeside.

  • Forestil dig at du har en kategori side med kun få linjer meningsfyld tekst og tonsvis af links til produkter. Det vil svare til en side med spinkel indhold
  • Søgemaskiner bruger indhold for at beslutte relevans af en side ved en søgning. Og hvis du ikke leverer noget information, hvordan skal de så finde ud af hvad siden handler om?

 

  1. Tjek for duplikater/indhold der ligner

    En anden faktor som kunne være et signal for lav kvalitet er duplikater eller indhold der ligner meget på tværs af flere sider.

  • Ofte skal større websites med mange sider fyldes med indhold. Og mange af dem tager den nemme udvej – de bruger den samme tekst til hver side med kun få ændringer. Dette er lav-kvalitets indhold i Google’s øjne.
  • Så, duplikater skal fjernes!
  • Vær også opmærksom på tekster der ligner hinanden (f.eks. hvis dine side titler er identiske i struktur og kun udskiller sig ved produktnavn) dette kunne være et tegn på automatisk genereret indhold.

 

  1. Hold øje med “ikke unikt” indhold og plagiater

    unik indhold seo

    Synonymt med kvalitet i Google’s øjne er “det unikke” i dit indhold. Google kan godt lide at der er tilføjet værdi til dit indhold og at det ikke bare er en gentagelse af noget som er sagt. Hvis du har “ikke unik” indhold på dit website (f.eks. plagiat indhold, produkt beskrivelser som er duplikeret i feeds som er brugt til andre kanaler som Amazon, sites der sammenligner priser eller eBay) er det en nem måde at ryge ind under Google Panda filtret.

    Selvom Google prøver at identificere de originale kilder af dit indhold, er der eksperimenter der viser at det ofte er svært at skelnen mellem original og kopi.
    Så for at sikre dig at der ikke er tyveknægte der ødelægger dit Panda kvalitets score, er det en god ide at handle hvis du opdager at der er nogen der bruger dit indhold på deres site. Enten ved at kontakte webmasteren og bede dem om at fjerne kopi indholdet eller ved hjælp af Google’s Google web-formular.

 

  1. Tjek om du har brugt dine keywords rigtigt

    seo søgeoptimering keywords

    Keywords og målretning af keywords målretning er de mest basale og ældste koncepter i SEO. Hvis du har været i SEO verdenen et stykke tid, så kan du måske huske de tider hvor SEO handlede om at have de rigtige keywords i Meta tagsene.

    Helt sikkert, disse tider er forbi: søgemaskiner prøver nu at opsnappe og bestraffe hjemmesider som bruger for mange keywords i deres indhold.

    Selvom Google tillader det eller ej, algoritmen er stædig bygget op omkring keywords. Og hvis du har et keyword i dit title tag vil dette forbedre din page rankings, dvs.: du slipper ikke for at optimere siderne med keywords.

    Så det eneste kritiske spørgsmål er: “Hvor mange er IKKE for mange?” En af måderne at tjekke det er at se på dine konkurrenter der har en top rating (fordi de websider der ranker i top 10 er de hjemmesider som består Google’s kvalitets test med A+).

    Måske kan du huske Hummingbird algoritme opdateringen? et var der Google lærte at genkende meningen bag et søgebegreb og give et almindelig svar på et antal af ”forskellig-i-keywords” men “det-samme-i betydning“ søgninger?

    Denne opdatering ændrer måden SEO specialister optimerer sider – nu skal vi ikke længere tænke ”enkelt keyword optimering”, men gøre vores siderrelevante for en hel gruppe af synonymer og relaterede emner.

    Så hvis du tilføjer denne type relaterede keywords vil du klart forbedre rankings af dine sider og undgå keyword stuffing.

 

  1. Tjek for brugerens engagement

    bounce rate

    Selvom Google siger at brugeroplevelse ikke er en del af algoritmen, er der forsøg der viser det modsætte. En af målingerne som SEO eksperterne formoder at blive anvendt af Google er: BOUNCE RATE .

    Hvis du tænker over det — Google forsøger at give sine brugere de bedste oplevelser ved en søgning, de vil gerne have at du finde det du søger ved første klik i søgeresultatet. Den bedste søgeoplevelse er at du  med det samme lander på en side som indeholder alt den information du behøver, så du slipper for at bruge tilbage knappen og søge på ny.

    Det kan nemt måles når en side “bouncer” på denne måde.

    Når du analyserer bounce rates vil du huske at “det handler om brugerens hensigt”.

    Hvis den søgende søger efter et hurtig svar (f.eks: “I hvilket land ligger Århus?”) – så vil brugeren forlade siden ligeså hurtig den har fundet svar.

    Hvis det er den slags sider der har en høj bounce rate – som giver brugeren svaret med det samme –  så er der ikke noget at bekymre sig om.

    I alle andre tilfælde er det en god ide at forbedre indholdet og brugeroplevelsen for at formindske bounce raten.

 


 

Hvad mere kan du gøre?

  1. Tjek bruger genereret indhold.
    Bruger genereret indhold og hvordan det påvirker Panda har været topic i den seneste tid. Der er kommet dertil hvor SEO specialister anbefaler at sige farvel til bruger genereret indhold fordi de påstår at Google ser det som et tegn for ringe kvalitet.
    Dette er langt fra rigtig, fordi vi ser stadigvæk mange websites som kun er baseret på bruger genereret indhold så klarer sig super flot hos Google.
    Men så noget som bruger genereret spam – f.eks. ligegyldige kommentarer i dit blog eller på forum sider – kan skabe problemer for dit site,
    Så hvis der forekommer bruger genereret indhold på dit website er det en god ide at stramme op på strategien.
  2. Tjek for stavefejl.
    Stavefejl og grammatiske fejl er med til at forringe brugeroplevelsen og trækker nedefter i Google’s øjne, så fjern gerne den slags fejl på siden. Du kan køre dit tekstindhold igennem en stavekontrol og lave de nødvendige rettelser
  3. Tjek for påtrængende reklamer.
    Helt sikker, Panda skal ikke for grunden for at stoppe reklamer på hjemmesiden. Så længe som reklamerne ikke er påtrængende. Så noget som pop-ups osv. som irriterer dine besøgende gør det samme hos Google.

 

Til allersidst: BEVAR ROEN…
panda seo søgeoptimering

Hvis dit website er “ramt” af Panda, lad være med at gå amok med oprydningen, du kan også gøre uheldet værre.
Panda bliver rullet langsomt ud og der vil går lidt tid inden det hele har fundet sit leje. Inden du laver hurtige ændringer på sitet, er det en god ide at dobbelttjekke for at være sikker at de ændringer du laver, går i den rigtige retning udfra de rigtige grunde.

KONTAKT MIG

Se alle produkter her