Hvad er der vigtigt at vide?
Google annoncer

De største nyheder fra Google i sidste uge er beslutningen om at fjerne annoncer i højre side af søgeresultatet. Som altid når der skeer ændringer dukker der mange spørgsmål op, der opstår forvirring og dig som annoncør vil gerne vide mere om hvad det betyder for dig og din markedsføring.

Jeg vil prøve at tage lidt af forvirringen, og besvare nogle af de spørgsmål ud fra den information der er tilgængeligt på nuværende tidspunkt.

Er der bekræftet?

Ja Google har bekræftet fjernelsen af annoncer i højre spalte og ændringen bliver permanent rullet ud i hele verden og i alle sprog. Ændringen er rullet ud i DK. Denne beslutning påvirker kun desktop søgninger siden der ikke er en højre spalte ved mobilsøgninger.

Aldrig nogen sinde mere annoncer i højre spalte?

Nej, det er ikke helt korrekt. Google’s produkt annoncer (PLAs) og annoncer inden for Knowledge Graph vil stadig blive vist i højre side ved tilsvarende søgninger.

3 eller 4 tekstannoncer?

I fremtiden vil Google vise 3 tekstannoncer i toppen af søgeresultatet. Ved meget kommercielle søgninger vil Google vise op til 4 tekstannoncer. Yderligere vil det være en sektion af annoncer i bunden af 1. side af det organiske søgeresultat.

Vil det påvirke synligheden af det organiske søgeresultat?

Prøv at tage en test selv.
Jeg har testet med en søgning efter
wordpress cms.
4 annoncer i toppen, 3 i bunden af forsiden.

Den 4. annonce påvirker helt klart synligheden af det organiske søgeresultat.

Vil KLIK prisen stige?

Vi får nok ikke noget endelig svar indtil der er gået lidt tid. Hvis vi går ud fra at tilbud og efterspørgsel regulerer markedsprisen, ja så vil prisen stige.
Omvendt kan man argumenterer for at der er flere positioner der giver et bedre indtryk,
ja og så kan prisen måske falde.
Only time will show.