Google Adwords

Et studie foretaget af Adobe Media Optimizer har fundet ud af at betalte annoncer (Google AdWords) som ender på 4. position reelt giver de bedste resultater. Ifølge analysen er CPCs faldet, mens CTRs er steget efter at Google har fjernet annoncerne i højre spalte. De nye resultater blev publiceret i Adobe’s april 2016 annoncerings rapport som igennem 3 måneder har analyseret anonym data fra søgeannoncer. Studiet blev gennemført for at måle effekten af Google’s beslutning om at fjerne annoncerne i højre spalte for et par måneder siden.

Studierne viser at ændringerne hos Google AdWords påvirker de små annoncører mere end de store, fordi mindre appetitvækkere er mere knyttet til søgeord med lav volumen. Med Google’s ændringer fornyeligt skal disse annoncører nu betale mere for at nå top-positioner (er desværre helt i overensstemmelse med min egen erfaring). Mindre annoncører har også oplevet et 10% fald i klikrater for billigere søgeord som vises i lavere positioner.

Udgifter per klik er steget for nummer 1 og nummer 2, hvilket svarer til en 6% og 7% prisforhøjelse. Priserne er fadet for 3. og 4. position med henholdsvis 8% og 10%. Dette viser at annoncører satser mest på de første 2 positioner, selvom det er de lavere positioner som giver bedre ”click through” rater.

I modsætning dertil er ”click through” raterne for fjerde position steget med omkring 18%. ”Click through” raterne for 1. og 3. position er steget med 13% og 2%. ”Click through” raterne for 2. position har ikke ændret sig.

Adobe har konkluderet at disse tidlige resultater viser at forbrugerne reagerer positiv på fjernelsem af annoncer i højre side.